In deze blog:

Zo maakte ik door SEO-kennis een goede website structuur

SEO is een ondergeschoven kindje tijdens het bouwen van een website. Veel, vaak minder ervaren, websitebouwers houden weinig rekening met SEO tijdens het bepalen van een goede websitestructuur. In hun enthousiasme beginnen zij gelijk te bouwen en ontwikkelen. Dit leidt op lange termijn tot een slordige website. Voordat je een website vormgeeft is het belangrijk om eerst de fundering te leggen. Heb jij de knoop doorgehakt om een website te maken? Of ben je nog in de overwegingsfase? Lees dan eerst onze blog door met handige tips.

Tip 1: Bepaal van tevoren de functie van jouw website

Om de juiste structuur te bepalen zul je eerst het doel van jouw website moeten formuleren. Tijdens het ontwikkelen van deze website zijn wij goed gaan nadenken over de functie die de website moet gaan vervullen. Wij wilden een online marketing bureau starten dat zich volledig richt op het adverteren op Google. Wij hadden al de nodige ervaring met de dienst en hoe wij het in de markt moeten zetten. Hierdoor hadden wij al een beeld welke kant we op wilden. Onze website moest dienen als online brochure en lead generator. Het is belangrijk om het doel van je website goed te hebben. Wellicht wil je de website inrichten om te bloggen? Of juist je volledig focussen als webshop. Het doel zal gevolgen hebben voor de structuur die jij of jouw website bouwer moet gaan aanbrengen. 

Tip 2: SEO is de basis voor een goede website structuur 

Tijdens mijn vorige baan kreeg ik de opdracht om te helpen met het bouwen van een nieuwe website. Deze website moest het visitekaartje worden van het bedrijf. Dan komt er veel op je af. Een huisstijl, afbeeldingen, landingspagina’s, laat staan de hele inrichting van de functionele kant (de back-end). Destijds, hadden wij rekening gehouden met veel van de bovenstaande punten, maar niet met SEO. Wat gebeurde er? Onze landingspagina’s bleken niet goed aan te sluiten op de meest relevante zoekwoorden voor onze business. Op die manier liepen wij veel verkeer mis. Wanneer je SEO als basis neemt kun je jouw home-pagina en subpagina’s vormen rondom jouw belangrijkste zoekwoorden. Zo weet je zeker dat jij jouw doelgroep op de juiste manier van informatie voorziet.

Tip 3: Gebruik een SEO zoekwoordenonderzoek

Om een goede structuur te creëren is het belangrijk dat je goed nadenkt wat de belangrijkste zoekwoorden zijn waarop jouw website gevonden moet worden. Dit noemen wij de zogenaamde ‘focus keywords’. Voor ons zijn dat bijvoorbeeld: “google ads”,  “google ads uitbesteden” en “google ads specialist”. Hoe bepalen wij onze focus keywords? Door een zoekwoordenonderzoek te doen. Dit is een uitgebreid onderzoek waarin je afzonderlijk verschillende zoekwoorden gaat analyseren. Zo’n onderzoek heeft veel verschillende stappen en is te uitgebreid om hier allemaal op te schrijven. Wat in ieder geval belangrijk is om te onthouden is dat je o.a. rekening moet houden met de relevantie, het volume aan zoekopdrachten en de moeilijkheid om bovenaan te komen in Google of een andere zoekmachine.

Tip 4: Bekijk de sitemaps van vergelijkbare sites

Wil jij een website beginnen waarbij al wat vergelijkingsmateriaal te vinden is op het internet? Dan kun je ook een kijkje in de keuken nemen door hun sitemaps op te zoeken. Zo was ik zelf lang aan het twijfelen hoe ik onze blog sectie moest structureren. Bijna alle vergelijkbare sites kozen ervoor om de blog onder de homepagina te zetten. Misschien het je het opgemerkt: deze url is ook onder de homepagina gezet (zoekmachinist.nl/blog). Ik kwam er achter dat via wordpress de verschillende pagina’s al gecategoriseerd werden. Blogs staan bijvoorbeeld onder “posts”. Heb jij een bepaalde website in gedachte waar jij je aan wil spiegelen? Plak dan “/sitemap_index.xml” achter de URL om je op weg te helpen.

Conclusie

SEO is essentieel tijdens het bouwen van een goede website. Hoewel dit vaak niet het lievelingsonderwerp is van veel websitebouwers zal het succes van jouw website wel afhangen van zijn of haar kennisniveau. Vraag daarom altijd aan jouw websitebouwer of er wel rekening gehouden wordt met de belangrijkste zoekwoorden.  

Volgende halte:
Samenwerking Zoekmachinist en Mobile repair company
Cases
Mobile Repair Company X De Zoekmachinist

Business Case: Mobile Repair Company x De Zoekmachinist Mobile Repair Company, gevestigd in Almere, biedt reparaties voor alle merken en toestellen. Met USP’s als reparaties …

Verder lezen
Actie gemist! Dan maar wachten op de volgende...
Gratis quickscan om de mogelijkheden van Google Ads te ontdekken