Hieronder vindt u het verhaal van Autorijschool Actief, de eigenaar kwam bij ons met de vraag of wij ook extra leerlingen voor hem konden binnenhalen. Ons antwoord: Natuurlijk!. autorijschool Actief ging van meerdere gaten in zijn agenda naar leerlingen moeten afwijzen naar een extra instructeur aannemen. Nu denk jij waarschijnlijk, hoe hebben ze dat gedaan? Dat gaan wij hieronder uiteenzetten, maar ik zal alvast het eerste geheim onthullen, het geheim zit hem in Google Ads.
“Van tijd te over naar leerlingen moeten afwijzen in drie maanden”
Het vraagstuk
Theo heeft al 5 jaar een rijschool en dat gaat oké. Zoals wij bij de Zoekmachinist zouden zeggen: Theo zit in een stoomlocomotief, zeer betrouwbaar maar wel een beetje traag. Nu wil hij graag zijn agenda vol hebben en indien mogelijk zijn rijschool verder uitbreiden. Hiervoor is een snellere en effectievere manier van online acquisitie nodig. Theo had zelf al wat geëxperimenteerd met Google Ads, maar dit leverde hem niet de gewenste 10 nieuwe leerlingen per maand. Hij zocht een partij die dat voor hem kon realiseren en gaf ons het vertrouwen om dat te doen.
Strategie
De SEA werkzaamheden worden altijd aangevangen door middel van een intake, hierbij gaat de klant in gesprek met ons over zijn wensen en stellen wij vragen om zijn/haar unique selling points beter in beeld te krijgen. Dit wordt gecombineerd met onze zoekwoorden- en concurrentieanalyse om de juiste doelgroep binnen te halen. Theo wilde graag op korte termijn veel extra lessen geven, dus zodoende kwam de focus te liggen op spoedaanvragen. De gratis proefles, die vaak gebruikt wordt, blijven achterwege, omdat bij andere rijscholen is gebleken dat dit geen vaste leerlingen oplevert, maar meer dagjesmensen.
Resultaat
De eerste week leek onze campagne ook een beetje op een stoomlocomotief, wij zagen het verkeer wel iets aantrekken, maar lang niet snel genoeg. Na een verhoging van 10% op de Cost per click (CPC), begonnen de relevante bezoekers de website te vinden. De zoektermen die uiteindelijk nieuwe leerlingen opleveren, werden omgezet naar een aparte campagne. Toen er genoeg conversies (nieuwe aanvragen van leerlingen) in het account zaten, kon de campagne omgezet worden naar een Cost per Acquisition (CPA) campagne. Deze campagne leverde gemiddeld 12 leerlingen per maand, waardoor wij konden concluderen dat de marketing op de rails zat. Momenteel levert de campagne Rijschool Actief, gemiddeld 15 leerlingen per maand met een maandelijkse investering van 400,- aan ad-budget.
Woorden van de klant
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje sceptisch was. Van andere rijschoolhouders hoor je de wildste verhalen over online marketing bureaus. Martijn heeft mij een duidelijk verhaal voorgehouden over de te verwachten resultaten, deze waren uiteindelijk redelijk in lijn met werkelijkheid. Doordat de leerlingen stroom nu zo betrouwbaar is heb ik een instructeur kunnen aannemen. Mannen, hartelijk bedankt voor al jullie hulp!